Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
E-bikes en dames bieden zuurstof voor Belgische fietsmarkt - Bicycletta
mihatra e-bikes

E-bikes en dames bieden zuurstof voor Belgische fietsmarkt

Voor de 4de maal op rij peilden de organisatoren van de Belgische fietsbeurs Velofollies via een grootschalige fietsenquête naar het fiets- en aankoopgedrag van de fietsende Belg. Uit dit onderzoek, afgenomen bij 1.497 fietshandelaars, blijkt dat de Belgische fietsmarkt blijft groeien (+5,6%), en deze groei volledig toe te schrijven is aan de elektrische fiets en de damesfiets. In 2016 werden via de fietshandel uiteindelijk ruim 475.000 fietsen aan de man of vrouw gebracht, wat ruim 25.000 fietsen meer betekent t.o.v. vorig jaar.

Damesfietsen maken een inhaalbeweging
Opmerkelijk is dat het aantal verkochte herenfietsen stabiel blijft en de stijging m.a.w. volledig toe te schrijven is aan het stijgend aantal damesfietsen. 62,5% van het totaal aantal verkochte fietsen in 2016 waren dan ook damesfietsen. Fietsen bij dames zit duidelijk in de lift.
De stijging van het aantal damesfietsen situeert zich vooral in het recreatieve segment, waar de elektrische fiets voor twee derden van de toename zorgt. Maar ook het sportievere gamma kent veel bijval bij de vrouwelijke fietser. Cijfers die ook bevestigd worden door Wielerbond Vlaanderen: Waar vijf jaar geleden 5.685 vrouwen lid waren van deze federatie, staat de teller nu reeds op meer dan tienduizend vrouwelijke leden.

E-bike neemt koppositie in
Twee op vijf fietsen die de deur uitgaan zijn e-bikes (39,2%). Hiermee is deze categorie de meest verkochte fietscategorie in België. Vorig jaar was net geen 1 op 3 fietsen een e-bike, opnieuw een duidelijke vooruitgang dus. De traditionele stadsfiets komt met net geen 28% een fietslengte achter en voelt zijn aandeel verder slinken. Het aandeel van het sportieve segment met de racefietsen (11%) en mountainbikes (9,9%) blijft stabiel en is goed voor een vijfde van de totale fietsverkopen.

Verjonging
Een e-bike wordt op vandaag nog vooral aangekocht door mensen die conditioneel meer en meer moeite hebben om met een traditionele stadsfiets de weg op te gaan. Maar deze oudere generatie vormt lang niet de enige doelgroep van de elektrische fiets. Uit de enquête blijkt dat ondertussen reeds 38% van de e-bikers jonger is dan 50 jaar.
De hoofdreden voor deze verjonging is de verhoogde actieradius, waardoor de e-bike meer en meer kan ingezet worden voor woon-werkverkeer. Wie de elektrische fiets gebruikt voor woon-werkverkeer, komt bovendien in aanmerking voor een fietsvergoeding tot 0,22 euro per kilometer. Dit maakt de aankoop voor een e-bike door de jongere generatie dan weer een stuk betaalbaarder, ondanks de stijgende verkoopprijzen, want voor een e-bike betaal je gemiddeld 2.260 €, een stijging van ruim 4% t.o.v. vorige editie.

Belgische fietsretailmarkt heeft vertrouwen in de toekomst
De groeiende verkoopcijfers hebben alvast een positieve invloed op de Belgische fietshandel. 73,9% van de fietshandelaars wil hun zaak in 2017 verderzetten zoals in 2016. En 18,1% geeft bovendien aan dat uitbreiding zeker aan de orde is. 5,7% voorziet een inkrimping van het aanbod, vooral door doorgedreven specialisatie en het focussen op een beperkt aantal merken. 1,3% tenslotte denkt eraan om zijn bedrijf over te laten en slechts 1% wil de deuren dicht doen in 2017.

Foto: Mihatra