Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
Velofollies is trendsetter - Bicycletta

Velofollies is trendsetter

Voor wie op zoek is naar een geschikte fiets, is de kans héél groot om te verdwalen in het gigantische bos van spaken, remmen of derailleurs. Vaak is de enige gelijkenis nog de twee wielen die standaard gemonteerd zijn. Van dichtbij bekeken is de differentiatie van de honderden fietsmerken schier eindeloos te noemen.

Daar sta je dan als fietsliefhebber. Gelukkig is er nog Velofollies, waar méér dan 300 exposanten van 20 tot 22 januari al hun fietsnieuwigheden komen presenteren. Voor de 11de keer op rij zal je in Kortrijk Xpo de meest overzichtelijke fietsetalage voorgeschoteld krijgen van wat er dit jaar allemaal voorhanden is op de Europese fietsmarkt.

Trends.
Eén van de meest gestelde vragen ieder jaar opnieuw is: “Welke nieuwigheden zijn er te bezichtigen op de beurs?”. En net als de vorige jaren zijn er nu ook weer tal van tendensen die eruit springen en die nu definitief hun weg weten te vinden naar het grote publiek.
Misschien wél de belangrijkste trend voor 2017 is dat het fietsbeleid in Vlaanderen wel degelijk aan een stevige remonte bezig is. Het Vlaams fietsbeleid krijgt meer samenhang. Minister Weyts wil met de Vlaamse overheid de centrale regie in handen nemen. Vandaag wordt het fietsbeleid immers gekenmerkt door een te grote versnippering. Het plan beoogt een horizontaal en verticaal mobiliteitsbeleid ten dienste van de fiets. Combi-mobiliteit speelt hierin een centrale rol. De bijkomende inspanning van Vlaanderen om zo’n extra 5 miljoen euro aan EFRO-middelen* (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling) vrij te maken voor de realisatie van fietssnelwegen is een zeer belangrijke graadmeter en toont aan dat we de inhaalbeweging t.o.v. onder andere onze Noorderburen aan het inzetten zijn.
Een gunstige politieke trend die zeker niet mag surplacen en die hopelijk alle inspanningen van de fabrikanten qua veiligheid en fietsbewustzijn een nieuwe jump voorwaarts zal geven. Want ondanks alle trends en nieuwigheden op technisch, ecologisch en aerodynamisch vlak is het fietsen op veilige fietspaden en in een veilige fietsomgeving nog altijd de beste motivator om op de tweewieler te stappen.
*(EFRO-middelen zijn enkel mogelijk voor projecten die niet in aanmerking komen voor middelen vanuit het fietsfonds, er zijn m.a.w. enkel EFRO-middelen mogelijk voor: Fietsbruggen/tunnels)

Technische snufjes.
Wat die andere trends betreft kunnen we alvast meegeven dat op het vlak van de racefietsen de komst van schrijfremmen niet meer te stuiten is. Ondanks dat ze voorlopig geweerd worden door de UCI, integreren de fietsfabrikanten ze een voor een in hun fietsen. Het mooiste bewijs hiervan is dat bijna alle topmodellen uitgerust worden met deze nieuwe stoppers en dat toonaangevende groep- constructeurs zoals Shimano en Campagnolo ze eveneens opnemen in hun gamma.
De tweede opvallende trend in 2017 is de nieuwe zoektocht naar extra comfort op de fiets. Grotere banden, gravel bikes, marathonfietsen en bredere racezadels zijn hier de exponent van. Ooit was 19 mm de standaard in het profpeloton, nu is 23 mm en zelfs 25 mm veeleer de standaard banddikte. De vraag naar bredere banden is het gevolg van de ontwikkeling van bredere velgprofielen. Met als resultaat: een veel comfortabelere rit, een betere wegligging, minder lekke banden en een veel gunstiger rolweerstand.

Ook de komst van de zogenaamde “allround” endurance fiets mag als nieuwigheid bestempeld worden. Eén fiets voor al het werk, als het ware. Een fiets die op alle terrein uit de voeten kan. De perfecte fiets voor wie al eens graag wat langer in het zadel zit en al eens het veld durft in te duiken. Veelzijdigheid troef dus.
Bij de MTB’s is het nu wel duidelijk dat ook hier het geweld van de e-bike staat los te breken. Bijna elke fabrikant is trotse eigenaar van meerdere E-modellen en afwerkingen. Met name de dikke e-MTB fullies zijn in 2017 meer geïntegreerd en strakker dan ooit tevoren.
Opmerkelijk dit jaar is ook de drang naar integratie, naar “cleanness” op de fiets. Het integreren van kabels in het frame en stuur is daarom ook zeker een trend te noemen. Binnen de kortste keren zijn er weinig of zelfs geen kabels meer te bespeuren. En al zeker niet met de heel snelle introductie van draadloze versnellingssystemen en geïntegreerde stuurpennen.
Deze “propere”trend is ook merkbaar bij de e-bikes. Hier zijn het geïntegreerde motorunits en accu’s die zorgen voor een mooie lijn en een gestroomlijnde tweewieler. Bij de E-bike is de doorgedreven ontwikkeling van e-batterijen voor een langer fietsbereik een blijver. Vooraanstaande batterijproducenten maken zich dik dat hierdoor de actieradius zelfs kan verdubbeld worden. Bijzonder interessant nieuws dus voor de almaar groter wordende groep woon-werk fietsers onder ons.
Ook de ontwikkelingen om in bepaalde gevallen de maximumsnelheid van een e-bike naar beneden bij te stellen en het implementeren van waarschuwingssignalen op het stuur als er een gevaarlijke situatie dreigt is een tendens die verder zal worden geactiveerd worden in 2017.
Ook in de steigers dit jaar, maar wellicht nog net iets te vroeg, is de komst van een nieuwe generatie carbonframes. Ontwikkeld door Dyneema, een dochterbedrijf van het Koninklijke DSM, met als voornaamste voordeel een nog sterker en steviger frame dat bestand is tegen harde klappen of valpartijen. Ook het versplinteren van het frame zou tot het verleden behoren. Tot dusver enkele opvallende nieuwigheden die tijdens Velofollies te ontdekken zijn.

Dames aan de top.
De organisatoren van Velofollies weten het al geruime tijd, damesfietsen zit in volle spurt. De opkomst van specifieke damesfietsclubs, aparte dameslijnen en de extra aandacht dat damesfietsen krijgt in de media zijn allen initiatieven die we enkel maar kunnen toejuichen en ondersteunen, aldus dhr Pieter Desmet, organisator van Velofollies. Vandaar ook dat we in onze randactiviteiten dit jaar extra aandacht besteden aan o.a. de knalprestaties van Perrine Devahive, winnares brons op het WK Trial, en aan de fenomenale triatloncampagne van Tine Deckers (5de overwinning in de Ironman Nice, winnaar van de halve Ironmanwedstrijden te Puerto Rico en Pays d’Aix en zilver in de Ironman UK en Challenge Sardinia). Beide topatletes komen naar Velofollies om hun boerenjaar toe te lichten en hun toekomstige plannen uit de doeken te doen.

Gouden fietshelden.
Uiteraard is dit slechts een topje van de ijsberg en heeft Velofollies nog heel wat meer in petto om de fietsliefhebber in de watten te leggen.
Wat dacht je van de komst van enkele “gouden” fietshelden. Naast Greg van Avermaet hebben nu ook wielericoon Fabian Cancellarra en Sep Vanmarcke bevestigd dat ze afzakken naar de beursvloer.
Fabian komt in hoogst eigen persoon op zaterdag 21 januari zijn nieuwe boek voorstellen en signeren. Terwijl Greg net als Sep op vrijdag hun fans komen begroeten en toelichting komen geven over het komende wielerseizoen.
Ook kersvers ploegleider Sven Nys blijft met veel enthousiasme richting Kortrijkse hallen afzakken en geeft opnieuw tekst en uitleg over de laatste ontwikkelingen binnen de cyclocross.
Straffe verhalen meepikken van wielerlegendes Lucien Van Impe, Roger de Vlaeminck of Johan Museeuw is altijd een unieke belevenis, ook dat kan opnieuw tijdens de komende fiets driedaagse.

Fietsland Luxemburg.
Tijdens de zoektocht naar een waardige opvolger voor Spanje als gastland kwam Velofollies vrij vlug op de idee om onze Luxemburgse buren uit te nodigen. Geen beter jaar voor hen dan 2017 om hun talloze fietstroeven in de etalage te zetten. Hun uitstekende wegennet is perfect geschikt voor lange en heuvelachtige fietstochten en de MBT-mogelijkheden zijn mogelijks nog aantrekkelijker.
Met de organisatie van het WK Cyclocross, de nagelnieuwe UCI Gran Fondo Schleck en de start van de 4de rit in de Tour de France is 2017 echt hét fietsjaar bij uitstek voor onze buren en dat zal de Velofollist geweten hebben.