Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
LUIK IS NOG VER (DEEL 3): De zon gaat onder maar de fiets blijft overeind - Bicycletta

LUIK IS NOG VER (DEEL 3): De zon gaat onder maar de fiets blijft overeind

Mocht u mij vragen of ik in het donker al heb gefietst, antwoord ik resoluut ja. In mijn fuifjaren deed ik het continu, toen ik van een feestje terug naar huis reed en zelfs nu nog, van en naar het werk. Maar met de koersfiets in het donker? Neen, dat had ik niet. En aangezien het dezer dagen ontiegelijk vroeg donker is en ik er een strak trainingsschema op nahoud, werd het hoog tijd om me eraan te wagen. Vorige maandagavond rond half 7 hengelde ik mij in mijn wielertenue en trok er op uit voor een tocht van iets meer dan een uur; de eerste rit van het door mezelf gekozen schema dat mij in april naar Luik moet zien te loodsen.  Eentje waarbij ik na 8 weken vlot 3 uur aan een stuk moet kunnen pedaleren. En toegegeven, in het donker rijden geeft een apart gevoel. Ik had dan wel lichten op mijn koersfiets gemonteerd (een ervaren kennis rade me Xeccon Leds aan; prijs-kwaliteit dik in orde, maar later meer daarover), toch kwam ik al snel tot de conclusie dat de zichtbaarheid op de weg eerder beperkt blijft. Begrijp me echter niet verkeerd, het gevoel was machtig. Tot op heden stond ik er niet bij stil dat er ook na het zakken van de zon kon getraind worden. Lopen, fitnessen of zwemmen, ja dat wel, maar fietsen? Dat doe jij toch enkel overdag? Als ik er mijn schema voor de komende weken bij neem, zal ik echter niet anders kunnen dan mijzelf in het duister te begeven. En zo werd de eerste training van de week meteen afgehaspeld.

Maar wat nu met mijn voeding? Mijn conditie opbouwen is één ding, maar overtollige kilo’s meesleuren versnelt mijn groeiproces niet meteen. Sinds ik van start ging met dit proefproject paste ik ook meteen mijn voedingsgewoontes aan. 20 weken lijkt een zee van tijd, maar ze zullen in rasse schreden vooruitvliegen, dus wil ik mijn tijd ten volle gaan benutten. Ongezonde tussendoortjes werden als eerste uit mijn eetpatroon geschrapt. Gedaan met die chips voor de televisie. Lays en Croky werden vervangen door Jonagold en Cibel of zelfgemaakte soep. Ook naar het werk neem ik sindsdien steevast fruit mee. Up next waren de alternatieve manieren om mijn bestaande maaltijden een gezondere touch te geven. Want vegetariër worden behoort niet tot mijn ambities en mezelf uithongeren nog minder. Het zijn de simpele dingen, zoals kaas op spaghetti of boter op brood die ik achterwege laat. Het leverde mij in de eerste 2 weken een gewichtsverlies van 4,5 kg op. Een combinatie van evenwichtige en gezonde voeding met sporten is ideaal en makkelijker vol te houden. Mag ik al een eerste tip geven? Probeer vaker iets in de oven te bakken in plaats van in de pan met boter. Het zijn immers de kleine beetjes die je op goede weg helpen.

Uiteraard zat ik ondertussen ook op de fiets niet stil. Op woensdag maakte ik een ritje langs het Denderpad, om mij twee dagen later aan het glooiende Pajottenland te wagen. Gooik en omstreken zijn een droom voor elke wielerfanaat, maar voor wie wel wat scherper mag staan is dit afzien! 1 uur en 15 minuten werd er verwacht dat ik het daar volhield, en na mijn tocht kon ik maar aan één woord denken: nostalgie. Het aantal trainingsritten die ik jaren terug in dit landschap heb opgetekend zijn haast niet te tellen. Wat was het een fijn weerzien met de Woestijn, die fantastische klim, daar in Oetingen…

Terugblikkend op de voorbije 2 weken valt het me op hoe vlot mijn trainingsschema te combineren valt met het gezinsleven, iets waar ik aanvankelijk toch mijn twijfels over had. Maar het draait uiteindelijk allemaal rond prioriteiten. In de zetel ploffen en TV kijken laat ik noodgedwongen voor wat het is, maar ik heb er eigenlijk geen probleem mee. Integendeel. Een handvol kilo’s kwijt na twee weken sporten is een bescheiden begin, maar ik heb me in lange tijd niet meer zo fit gevoeld. Komt de endorfine stilaan vrij?

Wordt vervolgd.