Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
Luik is nog ver. Een proefproject over kilo's en kilometers. - Bicycletta

Luik is nog ver. Een proefproject over kilo’s en kilometers.

Volgend jaar word ik 30. Het doet een mens aan zelfreflectie doen. En als ik terugkijk naar het verleden, dan zie ik iemand die gebeten was door de sportieve microbe. Iemand die daarbij geen uitdagingen uit de weg ging. Overgewicht uit de jeugdjaren? Dat fietste ik er wel even af. En zo geschiedde. Niet alleen op de fiets leefde ik me uit, want ook al lopend en zwemmend ontbond ik mijn duivels. Op dat moment – ik was toen 25 jaar – beschikte ik over een conditie waar ik voordien alleen maar kon van dromen. Ik voelde me in topvorm. Maar na enkele loopblessures ben ik abrupt gestopt met sporten. Iets waar ik vandaag spijt van heb. De enige sport in mijn leven anno 2016, is die die ik zie op de televisie.

De sportevenementen jaar na jaar vanuit de zetel beleven is leuk, maar het kriebelt sinds kort terug écht om zelf actief aan de slag te gaan. De weegschaal toont echter aan dat er meer werk aan de winkel is dan de fiets vanonder het stof te halen. Ik heb dan ook het gevoel dat ik mezelf enkele doelen voor ogen moet houden om terug in conditie te geraken. Natuurlijk heb ik voordien net als meer dan de helft van Vlaanderen ook al pogingen ondernomen. De nieuwjaarsvoornemens, u kent ze wel. Dat liep eind april van dit jaar al eens af met zware gevolgen, maar daar vertel ik de komende weken meer over. Deze keer wil ik 1 januari niet afwachten, dus let’s get to it.

Tegenwoordig gooien ze ons om de oren met boeken over diëten, alternatieve levensstijlen en andere uitdagingen. Vooral dat laatste, want wie tegenwoordig geen bucket list heeft, hoort er schijnbaar niet meer bij…  Ik ben dan ook zeker niet de eerste en ook niet de laatste die zich al eens heeft laten verleiden door boeken met trainingstips.

Enkele dagen geleden vond ik in mijn boekenkast het “Trainingshandboek Voor Wielertoeristen” (2009) van Paul Van Den Bosch, de ex-coach van Sven Nys. Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dit exemplaar destijds kocht omdat ik graag fietste, maar nageleefd heb ik het nooit. Met mijn nieuwe voornemens leek het me een ideaal moment om voor mezelf, en bij uitbreiding voor ieder die het lezen wil, uit te testen of het handboek van Van Den Bosch wel degelijk zo opbouwend is als hij beweert. Nu enkel nog dat doel vast leggen… Een doel à la het rijden van de klimklassieker Luik-Bastenaken-Luik (160km) op 22 april. Een geweldige uitdaging, toch? Kan een handboek mij vanuit het niets op een half jaar klaarstomen voor dit evenement?  Kan ik met de gouden raad van Van Den Bosch deze kuitenbijtende klassieker tot een goed einde brengen? Ik ga de uitdaging aan!

Nu is het zo dat mijn enthousiasme even getemperd werd door de claim dat je minstens 180 minuten aan een stuk moet kunnen fietsen alvorens je het programma mag starten. Dat was toch even slikken. Uiteraard zijn er trainingslabs waar je fantastische schema’s op maat krijgt, dus waarom dan niet gewoon daarvoor opteren? Wel, op de kaft van Van Den Bosch’s boek staat “De perfecte voorbereiding op de Lotto Cycling Tour: Van de Ronde van Vlaanderen tot Tilff – Bastogne – Tilff “. Lotto is ondertussen al lang geen sponsor meer, maar het schema moet toch nog efficiënt zijn, me dunkt. Ik wil alvast nagaan of het op deze manier lukt, zoals de auteur het belooft. Ik trek dus voor jullie – en mijzelf – al fietsend op onderzoek.

De start van 'Luik is nog ver'.

In Week 1 ga ik op zoek naar het gepaste trainingsschema om van start te gaan. Want let’s face it, ik moet helemaal van nul herbeginnen. 180 minuten fietsen? Neen, dat is op dit moment niet meer aan mij besteed. Iedereen heeft wel eens het gekende ‘start-to-run’ programma uitgeprobeerd, maar bestaat er ook zo iets voor fietsers?  Mijn werk voor deze week bestaat eruit om na te gaan wat de ideale start precies is. De sleutelfactor is alvast het opbouwen van een goede basisconditie. En uiteraard zal ik daarom deze week mijn stalen ros van stal halen en voelen hoe het met mijn conditie is gesteld. Mijn gloednieuwe fietsrollen zijn alvast geleverd, om voorbereid te zijn op het nakende slechte weer. Geen excuses meer.

Op welke manier kan ook jij verantwoord omgaan met sporten en vermageren? Ik probeer er jullie de komende maanden een antwoord op te bieden.

Wordt vervolgd.