Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
Getest: Bandbreedte vs Rolweerstand - Bicycletta

Getest: Bandbreedte vs Rolweerstand

Toen ik tijdens een rit onder de opkomende herfstzon tot twee maal toe een slipper maakte, op een redelijk vettige ondergrond, besloot ik om mijn 23mm Schwalbes om te wisselen naar een band die meer grip zou kunnen leveren tijdens de komende donkere maanden. Bij meer grip denken we natuurlijk meteen aan bredere banden. Maar bolt dat wel even goed?

Lang werd gedacht: hoe smaller, hoe beter. Triatleten zweren bij 21mm, wielertoeristen bij 23mm. Maar de profrenners vliegen tegenwoordig op 25mm over het asfalt (of 28, ja zelfs 30mm voor wedstrijden als een RVV of Parijs-Roubaix). De frames van tegenwoordig zijn immers zo stijf geworden dat ze elk hobbeltje en elke trilling doorgeven naar het lichaam van de renner. Maar profs zouden geen profs zijn als ze niet dat tikkeltje voordeel zouden benutten om winst te behalen. Dus valt er dan iets te zeggen over de rolweerstand van verschillende bandenmaten?
Ik ging mijn licht opsteken op het wereldwijde web en heb wat informatie gebundeld.

Het is duidelijk dat een bredere band een groter loopvlak, en dus meer grip heeft. Tijdens het fietsen maakt de band contact met de grond en wordt de band zachtjes vervormd. Wanneer je met zachte banden rijdt, merk je dit duidelijk, maar dit gebeurt ook bij banden die harder opgepompt zijn. Er gaat minder energie verloren omdat er minder indrukking is. Hoe minder de band vervormt, hoe kleiner het energieverlies en hoe minder de rolweerstand.

De universiteiten van Gent en Twente hebben onderzoek gedaan naar de invloed van bandenspanning op de rolweerstand. Zij kwamen met volgende bevindingen:

bandenspanning-weerstand-grafiek

(bron: fiets.nl)

De rolweerstand neemt geleidelijk af bij hogere bandenspanning. En tot daar leek alles duidelijk en aannemelijk. Toch zat ik nog met vragen bij het gegeven dat bredere banden minder hard opgepompt moeten worden dan smalle om tot dezelfde rolweerstand te komen. Voor de doordeweekse wielertoerist is dat goed nieuws, want breder en minder hard betekent dit meer grip, maar ook meer comfort.

Nog frappanter: in onderstaande tabel valt op hoeveel vermogen in watt je moet trappen bij verschillende snelheden en verschillende bandbreedtes en bandendruk. Met een bredere band gaat de rolweerstand omlaag omdat de band een breder contactoppervlak heeft.

Om 30 km per uur te rijden met een 23mm band op 9 bar moet er al evenveel vermogen getrapt worden als op een 28mm band met 6 bar. In beide gevallen 137 watt. Je krijgt bij het 28mm exemplaar wel veel meer comfort terug terwijl je niks inlevert op rolweerstand en vermogen. Er werden geen tests met een 25mm band uitgevoerd, maar men mag er vanuit gaan dat dat er tussenin zit.

afmetingen-bandenspanning-weerstand

(bron: fiets.nl)

Met deze technische bagage in het achterhoofd monteerde ik enkele weken geleden een setje Schwalbe Durano’s van 28mm en sloeg ik aan het testen. Het resultaat van de nieuwe ‘sloefen’ valt samen te vatten in 3 woorden: Wat. Een. Verschil.

Hetzelfde frame, dezelde wielen, 5mm bredere banden met 7 bar. En toch lijkt het qua gevoel een andere fiets. Grip en vooral comfort zijn pakken beter op mijn stijve Principia C24T carbon frame. Trillingen naar polsen en schouders worden quasi volledig geabsorbeerd door de bredere banden. Maar ze geven me ook een veiliger gevoel wanneer ik snel door een bocht stuur op ondergronden die door de vallende bladeren, modder en andere smurrie niet altijd evenveel houvast bieden.

Kom ik nog vooruit? Ja, ik heb helemaal niet het gevoel dat ik harder moet duwen om een leuk gemiddelde bij elkaar te trappen. Maar hier is wel een eerste maar: alle grafieken en tabellen ten spijt: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het voorwiel iets minder strak te besturen valt. Het voelt nét dat tikkeltje zwaarder (vooral bij het accelereren). Is het gewenning of zou de vorm van de dag er voor iets tussen gezeten hebben? En ja, het gewicht van bredere banden zal ook wel een aantal grammetjes hoger liggen, maar al bij al, om veilig de wintermaanden door te komen, ben ik blij met mijn bredere bandenkeuze.

Wie ook de overstap overweegt: let even op, een bredere band betekent ook een iets hogere band: oudere frames zijn niet altijd geschikt om breder te gaan; met name de vrije hoogte tussen de band en de remcaliper moet voldoende groot zijn.

Tot slot nog een Tip: Ter indicatie voor een goede bandendruk kan je 10% van je lichaamsgewicht nemen als aantal Bar. Dus rijd je 23mm en weeg je 80kg dan pomp je er 8 Bar in, voor 25mm banden mag hier een bar vanaf worden gehaald en kom je uit op 7 bar. Voor 28mm kan je zelfs nog lager gaan.