Tips om te fietsen in de bergen

Deel 2: klimmen in de bergen

In deel 1 kregen jullie al vijf belangrijke tips om goed te fietsen in de bergen. Staat het water jullie ondertussen al in de mond om te vertrekken naar de Alpen of Pyreneeën? In dit artikel geef ik jullie nog vijf andere tips die er voor gaan zorgen dat klimmen een waar plezier wordt.

1. Train je souplesse

Wat op onze Vlaamse heuvels lukt, lukt niet in de cols. Namelijk enkel op kracht bergop rijden. Wil je de top halen zonder aan het zuurstofmasker te moeten, dan is het belangrijk van te doseren. Hou je hartslag laag en draai een soepel verzet. Zelf hou ik van 80 à 90 omwentelingen in de bergen.

2. Neem genoeg eten mee (en eet het op)

Zorg dat je de man met de hamer niet tegenkomt. Neem zeker genoeg eten mee en liefst wat te veel. Op een col verbruik je een pak meer calorieën dan in België of Nederland. Je bent op jezelf aangewezen. Een serieuze hongerklop is dus uit den boze.

3. Rij je eigen tempo bergop

Als je in onze streken net kunt aanpikken bij een sneller groepje, is dat prima. Doe je dat op een col dan zal je binnen enkele kilometer je tank volledig leeg rijden. In de bergen moet je je eigen ritme zoeken. Blijf onder je omslagpunt en zorg ervoor dat je nog kan praten. Als je dat doet dan zal de top halen een realistisch doel blijven.

4. Rij je eigen tempo bergaf

Het is verstandig van ook bergaf een snelheid aan te houden waarbij je je comfortabel (en veilig) voelt. Probeer niemand te volgen en hou er rekening mee dat je niet alleen bent op de weg. Er is opkomend verkeer zoals auto’s en campers. Rustig dalen en steeds al pompend remmen voor de bochten is de boodschap.

5. Vergeet niet te genieten!

De belangrijkste tip uit het rijtje. Fietsen in de bergen moet vooral leuk zijn! Geniet van het landschap, van het gevecht met jezelf en van de overwinning als je de top haalt.