Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/includes/easy-custom-facebook-feed-widget.php:3) in /home3/necro666/public_html/www.bicycletta.be/wp-content/plugins/wp-super-cache/wp-cache-phase2.php on line 60
Deel 1: Klimmen in de bergen - Bicycletta
Wielertips over fietsen in de bergen

Deel 1: Klimmen in de bergen

Wat is er mooier dan fietsen in de bergen. Fietser en fiets worden één en gaan het eenzaam gevecht aan met de berg. En vooral: met de zwaartekracht. Maar je wordt ook beloond met prachtige vergezichten. En na al dat ‘lijden’ komt de verlossing: het halen van de top. Als extra beloning is er de afdaling. Klimmen in de bergen vergt wel een andere voorbereiding en stijl dan fietsen in de Vlaamse Ardennen. We geven je graag enkele waardevolle tips:

Tip 1: Zorg voor een goede basisconditie (en liefst wat meer)

Uit het niets een col beklimmen en al fluitend bovenkomen bestaat niet. Fietsen in de bergen vereist een goede conditie. Je kan je perfect in eigen land voorbereiden, zolang je maar werkt aan de uithouding en genoeg bergop traint. Tijdens de wintermaanden kan je trainen in de eigen regio, maar naarmate de fietstrip naar de bergen dichterbij komt, moet er ook bergop getraind worden. Hiervoor zoek je best regelmatig de Ardennen op. Persoonlijk kan de streek rond La Roche-en-Ardenne mij het meest bekoren. Rustige lange klimmen, en er liggen ook enkele heel steile bergjes.

Tip 2: Ook je fietsmateriaal moet in topconditie zijn

Een sterk lichaam is belangrijk, maar ook je fiets moet in uitmuntende staat zijn. Op steile stukken schakelen tijdens het klimmen of remmen tijdens de afdaling vergt veel van je racefiets. Het remmen gebeurt namelijk krachtiger dan hier in Vlaanderen. Het is dus heel belangrijk om goede remblokken te monteren. Ook wielen, ketting, cassette, binnen- en buitenbanden, … moeten in topstaat zijn. Je wilt echt geen klapband krijgen in de afdaling. Ik neem naar bergen altijd wat werkmateriaal mee zodat ik tussen de ritten door, indien nodig, kan sleutelen aan mijn fiets. Naast genoeg binnenbanden neem ik ook steeds een buitenband mee. Controleer zeker dat de remblokken enkel de velg raken en niet je buitenband! In een lange afdaling zou deze oververhitten en is een klapband heel dichtbij!

Tip 3: Zorg voor de juiste kledij

In het dal kan het lekker terrasjesweer zijn, maar daarom is het op de top van de berg niet warm. Je kan gerust in korte broek en trui met korte mouwen vertrekken, maar neem steeds armstukken en (winddicht) regenjasje mee. Sowieso is de afdaling een stuk kouder dan de klim. Tijdens het klimmen zweet je, tijdens het dalen koel je af. Bij echt hoge bergen, genre Col du Galibier, neem ik ook altijd winterhandschoenen mee. En uit ervaring kan ik je zeggen, dat ik ze ook al echt gebruikt heb. In het dal was 28°C, op de top 1°C en kregen we een hagelbui over ons heen. De regel is dat je per 100m hoogte, 1°C verliest. Op een klim met 1.000 hoogtemeters is dit dus een verschil van 10°C.

Tip 4: Een tandje lichter

Op de Paterberg kan je misschien al spurtend omhoog, op volle kracht. Vergis je niet, in de bergen kan dat niet. Op een col moet je op souplesse rijden. Minimum 60 tot 70 omwentelingen. En nog meer is beter. Ik rij het liefst tussen 80 à 90 omwentelingen een col omhoog. Gezien de steile passages die je ongetwijfeld zult tegenkomen, is het aangeraden om een groter kransje mee te monteren. De meeste fietsers rijden vooraan met een compact, waarbij het kleinste blad een 34 of een 36 is. Achteraan kan je gaan van 26 of 28 tot zelfs 32.

Tip 5: Drink veel

Tijdens het klimmen, zweet je veel. Logisch dat je veel moet drinken. Als het warm is, spreekt dat voor zich, maar het is ook belangrijk om veel te drinken als het slecht weer is en koud. Door de ijle lucht zal je snel ademenen en zweten, waardoor je veel vocht verliest. En wie uitdroogt, presteert ook een pak minder. Dus blijf drinken. Neem genoeg drank mee en koop onderweg drank bij. Drinken van een fonteintje of een bron is ook een mogelijkheid. Persoonlijk doe ik dit niet om maag- en darmproblemen te vermijden.  Blijf drinken, want als je dorst krijgt is het te laat. Persoonlijk drink ik de dag voor een bergrit veel water, zodat ik gehydrateerd ben. Alcohol vermijd ik.

Dit zijn de eerste vijf tips. Volgende week geef ik jullie de overige vijf tips. Ondertussen blijven we trainen en kijken we uit naar de volgende fietstrip in de bergen.

Heb je hierover nog vragen, stuur mij gerust een mailtje op wim@bicycletta.be