travelling

De weg naar La Marmotte: vanaf nu is het voor echt!

Goeiedag vrienden van de fiets, welkom bij de tweede week in mijn fietsdagboek!

Om mijn kans op succes wat te vergroten heb ik besloten me professioneel te laten begeleiden voor deze uitdaging.

Op 1 februari liet ik me testen bij MG Sports. De test: op de eigen fiets blokjes van 5 min rijden, waarbij de weerstand elke 5 min verhoogt. Als je geen 80 omwentelingen per minuut meer kan halen (of bijna doodvalt omdat je niet wil afgeven) stopt de test. Tijdens elke blok wordt je hartslag genoteerd en je verzuring gemeten. TIP: laat deze test niet doen na een week skivakantie waar je meer dan gemiddeld alcohol hebt genuttigd, want dan kan deze test wel eens tegenvallen (Lees: verzuring direct veel te hoog).

IMG_20160201_184918

Gelukkig heb ik deze test vorig jaar ook laten uitvoeren, waardoor Michel zich toch kon baseren op een normaal resultaat en me een persoonlijk trainingsschema kon bezorgen. Zie hier dus mijn hartslagzones, waar ik tijdens mijn trainingen en tijdens de Marmotte rekening mee houden, zodat ik mijn krachten goed doseer.

IMG-20160208-WA002

Wat heb ik nu het meest onthouden uit deze test? Ik heb helemaal geen goede basisconditie en dat terwijl de mensen die me kennen of met mij reeds wat sport hebben uitgeoefend zouden zeggen dat ik een vrij goede uithouding heb. Ja, voor een voetballer misschien wel… Aangezien ik sinds mijn 9de een sport heb uitgeoefend met veel interval, heb ik geen goede langeduurconditie. En laat dat nu net hetgene zijn dat je nodig hebt om een cyclosportieve te rijden! Het gevolg is dat ik zeker de komende maand veel en lang in mijn ED1 hartslagzone moet rijden (hartfrequentie < 136 slagen/min). Niet de meest spannende training natuurlijk, maar een mens moet wat overhebben voor zijn doel!

Vorig weekend was het moment suprême en werd mijn persoonlijk trainingsschema online gezet. Dat zag er als volgt uit voor de eerste week:

training 1: 55 min losrijden en 5 min een blok bij HF 150-165

training 2: 3u in ED1 (HF 121 – 136)

training 3: 1u30min losrijden (HF < 121)

training 4: 3u30min in ED1 (HF 121 – 136)

Hoe moest ik dat klaarspelen wetende dat ik van maandag tot en met donderdag in Engeland zat voor een beurs?

IMG_20160208_190744

De fiets en de rollen meenemen is het antwoord! De eerste twee trainingen werden afgerond op Engelse bodem in mijn hotelkamer en dat zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn, aangezien ik de komende weken nog naar het buitenland moet. Ik vraag me af wat het kamermeisje dacht als ze mijn kamer binnenstapte …

Op zondag had ik wel even genoeg van die rollen, dus werd de winterkledij bovengehaald, de regenkledij er bovenop aangedaan (1001 verschillende lagen) en de echte Flandrien(ne) werd losgelaten. 3u30 min aan een lage HF en veel omwentelingen op vlakke weg (langs de Dender, waar anders is het vlak hier in ons Pajottenland?). Saai, maar wat was ik blij dat ik een frisse neus kon halen en eindelijk eens buiten kon fietsen.

Ik heb het gevoel dat het voor mij sinds deze week ECHT is begonnen. En ik heb alleen maar zin in meer!

Dus volgende week meer over mijn weg naar La Marmotte.